Τρίτη 15 Ιουλίου 2008

Μανιφέστο.

Οι φυλακές που χτίζονται για μας, πριν γεννηθούμε, είναι ο "εαυτός" και η "προσωπικότητα". Πώς μπορεί η Πράξη να συμπληρώσει το κενό που αναγκασιτκά δημιουργείται μετά από την άρνηση της μιας και μοναδικής οδού της "προσωπικότητας"; Μακριά από ψυχολογικές θεωρίες, μη κατέχοντας την γνώση που απαιτείται, και μακριά από λογοτεχνικά τερτίπια μιας και ο Cockroft/Rhineheart είναι εκτός ύλης, θα έλεγα ότι το κλειδί είναι να ανακαλύπτεις ξανά και ξανά τον κόσμο τριγύρω σου σαν Ένα. Μια ιερή μονάδα η οποία βρίσκεται εκεί σαν στοιχείο στη λύση του προβλήματος και περιμένει εσένα να την κάνεις κτήμα σου και μετά να την εξουδετερώσεις. Ιερή, όσο ιερή είναι και η βάση με την οποία ξεκινάς την αναζήτησή σου. Ανίερη, με την έννοια του ότι δεν κρύβει καμία θεϊκή ουσία σαν αυτοσκοπό- όποια όμως θεϊκή ουσία αποφασίσεις ότι θέλεις να ανακαλύψεις σκάβοντας, θα την έχεις.

Είναι μια σειρά από τελετουργικές θεατρικές παραστάσεις. Το να πας να αφοράσεις ψωμί, το να διδάσκεις σε πανεπιστήμιο, το να παράγεις "τέχνη", το να σιδερώνεις, το να φτιάχνεις αμάξια, το να φιλοσοφείς για όλα, το να βλέπεις μια ταινία, το να πίνεις έναν καφέ- όλα. Δουλεύουμε με σύμβολα, σύμβολα τα οποία είναι Πράξεις, ενέργειες φυλακισμένες σαν το χταπόδι στη κονσέρβα, νεκρό και έτοιμο για κατανάλωση, όσο και να μη γουστάρω γενικά τη ψυχολογία, νιώθω ότι ο Jung περισσότερο από όλους χτύπησε μια φλέβα, κάπου και κάποτε- ασχέτως αυτού, όμως, δεν έχουμε να κάνουμε με τον Jung, εν μέρει και επειδή το ότι έχω διαβάσει βιβλία για αυτόν δε με καθιστά και γνώστη του.

Ο πιτσιρικάς που κάνει ποδήλατο στο δρόμο, είναι ο Μίθρας με το άρμα του από ταύρους προς τον ήλιο. Το ίδιο και ο αγρότης με το κάρο και τα γομάρια εμπρός. Το ίδιο και ο γιάπης με την Πόρσε, ή ο μεροκαματιάρης με το κατσαριδάκι. Ο ίδιος ο Μίθρας, πάλι, είναι και ο Thoth, ο Thoth είναι ο Χριστός, ο Χριστός είναι ο Προμηθέας. Ο πιτσιρικάς που κάνει ποδήλατο είναι ο Χριστός, ο Χριστός είναι ο αγρότης με το κάρο, ο Χριστός όμως είναι και το θύμα του tsunami, το θύμα του tsunami εξισώνεται όμως και με τον Οδυσσέα και την Οργή του Ποσειδώνα. Ώρα να κάνεις την ίδια ερώτηση στον εαυτό σου, αυτή τη φορά όμως περιμένοντας μια άλλου είδους απάντηση.

Εσύ ποιος είσαι;

Μια αλληλουχία συμβόλων, εξηγεί τα πάντα, όμως; Η εξήγηση είναι ο τελευταίος σταθμός του μεροκαματιάρη της σκέψης, με δεδομένο την υπεραναλυτική κοινωνία του σήμερα. Το να πας να μεταλάβεις κρύβει μεγαλύτερη δύναμη απ'ό,τι νομίζεις, ακόμα και αν δε πιστεύεις, διότι καταβροχθίζεις τον Χριστό, καταβροχθίζεις μια Πράξη, καταβροχθίζεις έναν πιτσιρικά που κάνει ποδήλατο στην αλάνα, κρύβεις μέσα σου βωμούς για να στηρίξει ο καθένας τα αγάλματα της αλληλεπίδρασής του με τη βούλησή του. Το ίδιο μπορεί να ισχύει και για ένα θιβετιανό μοναστήρι, για μια μουσουλμανική συγκέντρωση, για μια τελετή οποιουδήποτε είδους, ασχέτως το τι θεωρώ εγώ ή εσύ "δεκτό", "ιερό", "χυδαίο". Το να φτιάξω ένα πιάτο μακαρόνια να φάω και να προσφέρω σε κάποιον άλλο, είναι το αντίστοιχο του Μυστικού Δείπνου- φάτε με, νιώστε με. Όπως και με την Ishtar, όπως και με τον Κρόνο και τα παιδιά του. Είμαστε όλοι η γενιά του Κρόνου, κουβαλάμε μέσα μας τα μασημένα πτώματα των παιδιών μας, τα οποία στο μέλλον θα ορμήσουν έξω από τα στομάχια μας βίαια- έτσι πρέπει, όπως εμείς μασουλήσαμε τους προγόνους μας από τη στιγμή που ανοίξαμε τα μάτια μας και αντικρύσαμε το καλεϊδοσκόπιο του "κόσμου".

Πώς να μην οδηγηθούμε σε αναρχία ιδεών και αυτόματη σύγκρουση απόψεων, όταν ο καθένας μπορεί να δώσει την δική του εικονική ερμηνεία των πάντων; Η αναρχία είναι κάτι το οποίο αποτελείται από αρχές, διότι χωρίς την παρουσία τους, δεν θα μπορούσε να υπάρχει. Κάτι συμπαντικό, όμως δεμένο με τις κλωστές του ότι κάπου όλα κυλάνε ομαλά. Η ανθρώπινη δημιουργικότητα είναι πέραν οποιασδήποτε αρχής, άρα και πέραν οποιασδήποτε αναρχίας. Δεν προσπαθούμε να φτιάξουμε ένα νέο σύνολο κανόνων για να αντιλαμβανόμαστε το κόσμο τριγύρω μας, προσπαθούμε να τον σκοτώνουμε κάθε δεύτερο που περνάει και να τον ξαναγεννάμε αμέσως μετά. Αναρχία ιδεών δε μπορεί να υπάρξει όσο δεν υπάρχουν στερεές ιδέες για να πατήσει κανείς πάνω τους.

Ο σουρεαλισμός, το υποσυνείδητο, πώς λειτουργεί σαν ανεμιστήρας ερεθισμάτων, σε τέτοιες περιπτώσεις; Αποκάλεσέ το όπως θες, αλλά και ο σουρεαλισμός περιέχει "νόμους". Ειδάλλως δε θα μπορούσε να αποκτηθεί από καλλιτέχνες/τεχνίτες, ή όπως θες πέστο. Οι ιδέες δεν προέρχονται από εμάς, ούτως ή άλλως. Το γαμημένο το υποσυνείδητο, που βαριέσαι να το διαβάζεις και να το ακούς, ειδικά από ανειδίκευτα στόματα (και ναι, έχω υποπέσει κι εγώ στο αμάρτημα αυτό, όπως και διάφοροι γνωστοί και μη μου), μπορούμε να συμφωνήσουμε ότι είναι σαν το ξύλινο περίγραμμα της πόρτας, όταν μπαίνεις σε μια κατοικία. Δέχεται πράγματα, δεν τα παράγει από το πουθενά. Από πού;

Το ζουμί είναι ότι δεν πρόκειται περί ανθρωποκεντρικής προσέγγισης θεωρία. Το τι δεχόμαστε, το τι παράγουμε, έρχεται από την βαθιά γνώση του ότι τριγύρω μας διαδραματίζεται μια παράσταση, ένα τελετουργικό. Γνωρίζουμε ότι όλα τριγύρω μας είναι μια θεατρική σκηνή, ή μια κεντρική σάλα ενός ναού. Είμαστε οι σκηνοθέτες των προσωπικών μας μικρών δραμάτων, οι ηθοποιοί που άνεργοι ψωλοβροντάνε στα σκαλιά του συλλογου. Μερικές φορές γράφουμε. Προσπαθούμε να βάλουμε μπρος τις μηχανές της αυτοεκτίμησής μας, να βρούμε ένα φως, μια άκρη. Ποτέ. Οι Πράξεις μας είναι μηχανικές, νεκρές. Φυλακισμένες από τη λογική, το κοινωνικά αποδεκτό και την "πραγματικότητα". Ό,τι σιχαίνεσαι, το αγκαλιάζεις για να αντέχεις το ψέμα. Το ψέμα όμως, το να προσεγγίζεις τον άλλον σε ένα μη υπαρκτό σενάριο, είναι το α και το ω μιας παράστασης.

Σκότωσε τον εαυτό σου σήμερα, για να μπορείς να βαπτιστείς αύριο εξ'αρχής.

4 σχόλια:

snowghoul είπε...

Auto pou les einai poly endiaferon alla kai poly dyskolo sth praxh.Pws ginetai kapoios na kataferei na antilhfthei, na NIWSEI thn dikh tou pragmatikothta(entos h ektos eisagwgikwn) me toses myriades erethismatwn?Egw to pisteuw auto, pws o kathenas exei th dikh tou alitheia alla einai toso dysdiakrith apo th propaganda twn dogmatwn,ths thleorashs,tou sex pou sto telos o kathenas katalhgei na thewrei ton eauto tou "psagmeno" kai "anephreasto" kai ftanoume sto mataio tou pragmatos.Na kanoume pragmata apla gia na ta kanoume.

Λιος είπε...

Nomizw oti h idanikh pramgatikothta einai afth pou den prosdiorizetai oute ypokeimenika ("h dikh mou", "h dikh tou") oute antikeimenika ("pragmatikothta einai oti oi agelades bgazoun gala"), kai afto dioti sta aftia mou pantote fantaze poly ksipasmeno to na leme oloi mas "Sthn pragmatikothta, afto isxyei h to tade den isxyei"... dioti den kseorume kan thn fysh twn pragmatwn gyrw mas, kseroume mono egkyklopaidika ta panta. Isws h idanikh pragmatikothta einai apla mia refsth ennoia pou allazei xrwma ka8e deftero, oses alh8eies yparxoun kai gia ton ka8ena, kai h alh8eia h dikia ths einai oti den prosdiorizetai alla yparxei, ws shmadoura thw nohshs, an 8es.

Ontws, to na kanoume pragmata gia na ta kanoume apla kai mono, mas metaferei se mhxanikes, aproswpes katastaseis, granazia mhxanhs kai loipoi sysxetismoi. To 8ema einai na doume san olothta oti to na phgaineis px ka8e mera sth douleia me to amaksi ap to idio meros, triggarei mia speiroeidh kinhsh/antidrash apo mono tou- apo kei kai pera, ti, omws? Yparxei mia roh praksewn kai ere8ismatwn pou einai gonimh gia ekmetalefsh- egklwvismenoi omws, san Hlies, Nikoi, Panagiwthdes klp, apla diekperewnoume to rolo mas sto 8eatro thw ka8hmerinothtas. Gi'afto kai synexeia "skotwse ton eafto sou kai skotwse ton eafto sou"

Λιος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ανώνυμος είπε...

adk j vml e, xxx. hgh s, giy xwaucg! ydtp t tph ps.